GIH biblioteket

   
 
Perspektiv på specialpedagogik
Your basket is empty
Vis
Location
  • Eu Nilholm
Main Entry - Personal Name
Title Statement
  • Perspektiv på specialpedagogik
Publication, Distribution, etc. (Imprint)
  • Studentlitteratur, Lund : [2020] 2020
Edition Statement
  • Upplaga 3
Physical Description
  • 148 sidor 23 cm
Summary, etc
  • Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv på specialpedagogik vi anlägger. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv. I denna tredje upplaga har ambitionen varit att göra boken mer lättillgänglig. Således finns det nu instuderingsfrågor till varje kapitel, några avsnitt har flyttats eller utgått och ett kapitel med konkreta exempel på vad perspektiven har för implikationer för skolors verksamhet har lagts till. Boken är främst avsedd för utbildning inom universitet och hög­skola. Den passar utmärkt som introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra med intresse för grundläggande frågeställningar om undervisning, olikhet och normalitet.
Index Term - Uncontrolled
ISBN
  • 9789144138626
Waiting
  • 0 (0)
*00021625cam a2203493 i 4500
*00166371
*00520210505154415.0
*008200409s2020    sw |||||||||||000 0|swe|d
*020  $a9789144138626$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789144138626
*035  $a(SE-LIBR)3fk5gflz1h3rmmfm
*040  $aBOKR$bswe$dBtj$dS$ei$erda
*041  $aswe
*08204$a371.9$223/swe
*084  $aEu$2kssb/8
*084  $aEaa$2kssb/8
*1001 $aNilholm, Claes,$d1957-$4aut$0https://libris.kb.se/75kmnj3r1xm3dl2#it
*24510$aPerspektiv på specialpedagogik /$cClaes Nilholm.
*250  $aUpplaga 3
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*264 3$c2020
*300  $a148 sidor$c23 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*520  $aOlika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter?   Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv på specialpedagogik vi anlägger. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv.   I denna tredje upplaga har ambitionen varit att göra boken mer lättillgänglig. Således finns det nu instuderingsfrågor till varje kapitel, några avsnitt har flyttats eller utgått och ett kapitel med konkreta exempel på vad perspektiven har för implikationer för skolors verksamhet har lagts till.   Boken är främst avsedd för utbildning inom universitet och hög­skola. Den passar utmärkt som introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra med intresse för grundläggande frågeställningar om undervisning, olikhet och normalitet.
*650 7$aSpecialundervisning$2sao
*650 7$aElever med särskilda behov$2sao
*650 7$aPedagogisk psykologi$2sao
*650 7$aEducational psychology$2lcsh
*650 7$aSpecial education$2lcsh
*653  $aSpecialpedagogik
*653  $aElever med särskila behov
*852  $5Gih$bGih$hEu Nilholm
^
No reviews exists for this book.
Click here to be the first to write a review.
Vis
Lukk
Send to
IdStatusDue dateOwnerShelf
Ex1On loan07.02.2022GIH biblioteketEu Nilholm