Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Ledarskap i klassen : praktik, teori och forskning
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Lund : Studentlitteratur, 2017.
Edition Statement
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
Added Entry - Personal Name
ISBN
Waiting
*00002136cam 122006017i 4500
*00152847
*00520170424101726.0
*008170215s2017 sw |||| |00| 0|swe c
*020 $a9789144113883 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144113883
*035 $a(SE-LIBR)20056794
*040 $aBOKR $dH
*0411 $aswe $hnor
*08204$a371.2011 $223/swe
*084 $aEmk $2kssb/8 (machine generated)
*084 $aEm$2kssb/8
*1001 $aOgden, Terje$d1948-$eauthor.
*24010$aKlasseledelse.$lSvenska
*24510$aLedarskap i klassen : $bpraktik, teori och forskning / $cTerje Ogden ; översättning: Eva Trägårdh.
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund : $bStudentlitteratur, $c2017.
*300 $a179 sidor
*650 7$aSkolan$2sao$0165648
*650 7$aLedarskap$2sao$0152264
*650 0$aEducation$0(DLC)sh 85040989
*650 0$aLeadership
*653 $aLedarskap
*653 $aSkolan
*653 $aUndervisning
*653 $aGrundskolan
*653 $aGymnasieskolan
*7001 $aTrägårdh, Eva,$d1959-$etranslator. $0362430 $0362431
*8528 $5Gih $bGih $hEmi Ogden
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 7 Företal 11 LENA BOSTRÖM 1 Ledarskap i klassen - inledning 15 "Förr och nu" 16 Bråk och oro i skolan 17 Problemklasser 17 Varför blir det bråk och oro? 18 Vad är ledarskap i klassen? 20 Mål och syfte med ledarskap i klassen 21 Perspektiv på ledarskap i klassen 23 Den pedagogiska verkstaden 23 Det strukturerade klassrummet 24 Strukturering eller "pedagogisk verkstad" 26 Avslutande kommentar 27 2 Ledarskap i klassen i praktiken 29 Den fysiska miljön - planering och användning 30 Att skapa goda relationer i klassen 32 Skolklassens utvecklingssteg 35 Förmedling och tillämpning av förväntningar, regler och rutiner 41 Regler och rutiner 42 Strukturerad och direkt undervisning 44 Direkt undervisning 46 Interaktiv storgruppsundervisning 47 Strukturerade läraktiviteter 49 Pedagogisk användning av uppmärksamhet, beröm och uppmuntran 50 Beröm och bekräftelse 51 Elevaktivitet och elevmedverkan 53 Att förstå sambanden mellan beteende och konsekvenser 53 Självreglering 54 Proaktivt och förebyggande ledarskap i klassen 55 Tillsägelser och konsekvenser 60 Positiva och negativa konsekvenser 62 Att stoppa och korrigera utagerande beteende 65 Kriser och konfrontationer 67 Avslutande kommentar 68 3 Perspektiv på ledarskap i klassen 73 Ledarskap som stödjer lärande 74 Evidens för beteendebaserat ledarskap i klassen 78 Sammanfattande kommentar 83 Ledarskap i klassen och klassrumsprocesser 84 Sammanfattande kommentar 90 Klassrummets ekologi 91 Ledarskap i klassen i ett ekologiskt perspektiv 92 Handlingsprogrammet 93 Aktiviteter, samarbete och elevinvolvering 94 Flyt och övergångar 95 Ordning 96 Problembeteende 96 Interventioner 97 Kounins riktlinjer för ledarskap i klassen 98 Avslutande kommentar 99 Relationsinriktat ledarskap 100 Läroplansperspektivet 104 4 Från lärar- till elevcentrerat ledarskap i klassen 109 Ledarskap i klassen och klassen som social gemenskap 110 En positiv syn på barns utveckling 110 Betydelsen av barns kontext och relationer 111 En integrerad och elevcentrerad läroplan 112 Disciplin utan tvång 112 Gemensamma aktiviteter i klassen 113 "Positiv disciplin" 113 "Disciplin med värdighet" 116 Grunden för "disciplin som fungerar" 117 Kontakt, kompetens och kontroll 118 Förebygga, handla och hitta lösningar 119 "Klassen som social gemenskap" 121 "Ledarskap i klassen och disciplin genom samarbete" 123 Från det lärarcentrerade till det elev- och personcentrerade klassrummet 124 "Från lydnad till gemenskap" - Kohns kritiska perspektiv 126 Kritik av etablerade modeller 126 Gamla lösningar i ny förpackning 127 Kohns alternativ 129 Klassen som gemenskap 130 Gemenskap och problemlösning 131 Från lärande som överföring till lärande som kunskapskonstruktion 133 Avslutande kommentar 136 5 Forskning, utbildning och kompetensutveckling 139 Forskningen om ledarskap i klassen 141 Kompetensutveckling i ledarskap i klassen 144 Ledarskap i klassen i gymnasieskolor i 0stfold 147 Målsättning 147 Modell för kompetensutvecklingen 147 Deltagarperspektiv på ledarskap i klassen 150 Implementering 152 Kollegial coachning 154 Uppföljningsseminarium 155 Deltagarna 156 Genomförande av projektet 156 Litteratur 159 Bilaga 169 Status - Målschema för ledarskap i klassen 171