Location
Title Statement Mentorskap i skola och förskola
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Norstedt, Stockholm : 2013 (Lettland)
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
Added Entry - Personal Name
ISBN
Waiting
*00006489cam 12201729 a 4500
*00152520
*00520160307123724.0
*008130209s2013 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-1-304977-9 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)13894335
*040 $aLGEN $dMhh $dS
*08204$a371.102 $223/swe
*084 $aEmia $2kssb/8
*24510$aMentorskap i skola och förskola / $cYlva Ståhle och Agneta Bronäs (red)
*260 $aStockholm : $bNorstedt,$c2013 $e(Lettland)
*300 $a176 s. ; $c22 cm
*650 7$aMentorskap $2sao$0153903
*650 7$aSkolan$2sao$0165648
*650 7$aFörskolan$2sao$0146332
*650 7$aLärare$2sao$0152981
*650 0$aEducation$0(DLC)sh 85040989
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aTeachers
*650 0$aMentoring
*651 4$aSverige$0163435
*653 $aMentorskap
*653 $aSkolan
*653 $aFörskolan
*653 $aLärare
*7001 $aStåhle, Ylva,$d1956-$4edt $0273239
*7001 $aBronäs, Agneta,$d1945-$4edt $0365291
*852 $hEmi Mentorskap
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Möjligheter med det nya mentorskapet Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret? Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar olika sätt att organisera mentorskapet under introduktionsåret och visar vilka utvecklingsmöjligheter som finns för både individ och verksamhet. Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras och problematiseras relationen mellan mentorn och de nya lärarna och de konsekvenser ett mentorskap kan medföra. Boken avslutas med en diskussion kring lämplighetsbedömning av den nyutexaminerade läraren. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Förord 9 1 Mentorskap och introduktionsperiod 13 Agneta Bronäs och Ylva Ståhle Introduktionsperioden 16 Individuell plan 18 Dokumentation 19 Lämplighetsprövning och kompetensprofiler 20 Nya arbetsuppgifter och avsatt tid 22 Mentor och mentorsstöd 23 Varför en introduktionsperiod? 28 Referenser 32 2 Att bli en professionell lärare 34 Agneta Bronäs Nya lärares utsatthet 35 Nya lärares utveckling under tre terminer 37 Att vara professionell 39 Vad är en profession? 40 Vad innebär det att vara professionell? 42 Yrkesmässighet 42 Att vara skicklig 45 Professionell och professionalitet 49 Reflektion som ett yrkesredskap 54 Lärares yrkesspråk 57 Att utveckla metaspråk 58 Ett metaforiskt yrkesspråk 60 Referenser 62 3 Relationen mentor och nyutbildad kollega - ett autentiskt möte? 65 Eva Edman Stålbrandt Samtalet mentor-nyutbildad kollega, en dialog? 67 Att inta andras perspektiv 69 Intersubjektivitet 70 Sociala band byggs upp i kommunikation 72 Vad är kärnan i lärarkompetensen? 74 Autentiska lärare 75 Pedagogisk omtanke och pedagogisk förståelse 78 Pedagogisk omfattning 81 Yrkeskunnande-i-relation 83 Referenser 86 4 Om mentorskap och professionsutveckling i förskolan 87 Birgitta Hammarström-Leivenhagen En relationell stödfunktion i stöpsleven 87 Att se möjligheter i ett "rum" fyllt med dilemman 92 Mentorskapets likheter med handledning och konsultation 96 Adepten har eget yrkesansvar för sina handlingar 100 En årslång "grand tour" med mentor som resesällskap 102 Den kompetenta adepten 105 En ängels tålamod, en Andersens berättartalang, en Jules Vernes fantasi... 107 Förekommer någon "praxischock" i förskolan? 109 En årslång mentorskapspraktika - några avslutande kommentarer 114 Till främst förskolechefen 116 Referenser 120 5 Introduktionsåret - ett kollegialt utvecklingsarbete 122 Inger Eriksson Bakgrund 122 Vetenskaplig grund 125 Praktikutvecklande forskning 130 Kollegialt ämnesdidaktiskt FoU-arbete 132 Att välja fokus för FoU-projektet 133 Lärandeobjekt, uppgift eller lektion 134 Kunskapsanalys 136 Möjliga kritiska aspekter och aktuella kritiska aspekter 139 Genomförande, analys och revision 143 Introduktionsåret - en tid för kollektivt utvecklingsarbete 144 Referenser 146 6 Bedömning av lärares yrkeskunnande 148 Viveca Lindberg Bedömningsuppdraget i relation till nyblivna lärares introduktionsperiod 150 Kompetensprofilen 150 Bedömning i högre utbildning 153 Formell bedömning av lärande på arbetsplatser 156 Bedömning av yrkeskunnande under VFU i svensk lärarutbildning 157 Bedömning av yrkeskunnande i svensk gymnasial lärlingsutbildning 159 Bedömning av brittiska socialarbetares yrkeskunnande 160 Bedömningsunderlag för gesällprov i Norge 162 Bedömning för nationell certifiering av lärare i USA 163 Informell bedömning i arbetslivet - exempel från Danmark 165 Redskap för bedömning: exemplet portfolio 167 Möjligheter och utmaningar i arbetet med att bedöma yrkeskunnande 170 Referenser 172 Författarpresentationer 175