Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Idrott och hälsa : [Kurslitteratur] i går, i dag, i morgon
Varying Form of Title Idrott och hälsa : igår, idag, imorgon
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Liber, Stockholm : 2016 (Kina)
Edition Statement
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
Added Entry - Uncontrolled Related/Analytical Title Idrott och hälsa: igår, idag, imorgon
ISBN
Waiting
*00003558cam 12201009 a 4500
*00152513
*00520161109073039.0
*008160912s2016 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a9789147121960 $qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147121960
*035 $a(SE-LIBR)19666073
*040 $aBOKR $dS
*08204$a372.86044 $2237swe
*084 $aEabr.02 $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aLarsson, Håkan,$d1967-$4aut $0214057 $0398592
*24510$aIdrott och hälsa : $h[Kurslitteratur]$bi går, i dag, i morgon / $cHåkan Larsson
*24610$aIdrott och hälsa :$bigår, idag, imorgon
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm : $bLiber,$c2016 $e(Kina)
*300 $a333 s. ; $c21 cm
*650 7$aLäromedel$2sao$0153000
*650 7$aIdrott$2sao$0148586
*650 7$aHälsa$2sao$0148362
*650 0$aTextbooks
*650 0$aHealth
*650 0$aAthletics
*650 0$aSports
*650 0$aPhysical education and training
*653 $aIdrottsundervisning
*653 $aÄmnet idrott och hälsa
*653 $aKunskap
*653 $aLärarutbildning
*653 $aIdrottslärarutbildning
*740 $aIdrott och hälsa: igår, idag, imorgon
*8528 $5Gih $bGih $hKurslitteratur Larsson
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Prolog 9 Kapitel 1. Introduktion 13 Två synsätt på utbildning 16 Bokens syfte och målgrupp 19 Bokens innehåll 20 Kapitel 2. Nuläget 22 Uppdraget - idrott och hälsa sett genom styrdokumenten 23 Ett konstruktionistiskt utbildningsperspektiv 26 Ämnet idrott och hälsa i en konstruktionistisk läroplan 29 Varför finns idrott och hälsa i skolan? 31 Hur ser elever på idrott och hälsa? 34 Vilket innehåll dominerar undervisningen? 36 Undervisningens uppläggning 40 Särskilda utmaningar i samtidens idrott och hälsa 43 Kapitel 3. Nutidshistorien 50 Gymnastik - Gud, nationen och undersåtarna 51 Idrott - demokratin, industrin och medborgarna 56 Idrott och hälsa - marknaden, kommersen och individen 59 Hur kan man förstå dagens situation nutidshistoriskt? 62 Kapitel 4. Att studera idrott och hälsa 74 En outforskad arkipelag 74 Utbildningssociologisk och läroplansteoretisk forskning 76 Ämnesdidaktisk forskning 81 Praktiknära ämnesdidaktisk forskning 84 Vetenskapliga perspektiv i forskningen om idrott och hälsa 88 Utbildningssociologiska teorier 89 Läroplansteori 94 Teorier om lärande 97 Teorier om undervisning 101 Förhållandet mellan forskning och praktik 106 Kapitel 5. Idrott och hälsa som kunskapsämne 109 Kunskap och teori 110 Propositionen och procedurell kunskap - de 4 F:en 115 Kunskap - skapa eller återskapa 117 Idrott och hälsas kunskapsuppdrag - i ljuset av kursplanerna 119 Kunskap i idrott och hälsa i grundskolan 119 Kunskap i idrott och hälsa i gymnasieskolan 128 Kapitel 6. Rörelseförmåga och kroppslig förmåga i idrott och hälsa 134 En begreppsorientering 134 Rörelse - rörelsekulturer 140 Rörelseförmåga och kroppslig förmåga 143 Human practising - kroppsövning i ny skepnad 159 Kapitel 7. Hälsa i idrott och hälsa 164 Hälsa i spänningsfältet mellan kunskap och aktivering 165 Hälsa i skapandet av nationalstaten Sverige 167 Kropp och hälsa i en välfärdsstat 170 Kropp och hälsa: avreglering och individualisering 174 Patogent och salutogent hälsoperspektiv 176 Konsekvenser för idrott och hälsa: ett patogent perspektiv 180 Konsekvenser för idrott och hälsa: ett salutogent perspektiv 181 Kapitel 8. Att undervisa i idrott och hälsa - några idrottsdidaktiska fall 188 Undervisningsprocessen från ax till limpa 189 Hälsa och kroppslig förmåga 195 Allsidig rörelseförmåga och samspel 201 Allsidig rörelseförmåga och förmåga att orientera sig 206 Kapitel 9. Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa 223 Varför betyg? Olika betygssystem 224 Betygssättning i ett kriteriebaserat betygssystem 231 Att bedöma elever med funktionsnedsättningar 236 Bedömning av elevers kunskaper - några fall 238 Att sätta betyg 248 Kapitel 10. Normkritisk undervisning i idrott och hälsa 250 Likabehandling i idrott och hälsa, vad är det? 251 Idrott och hälsa - ett intersektionellt perspektiv 271 Normkritisk undervisning i idrott och hälsa: paradoxal pedagogik 276 Kapitel 11. Lärarutbildning i idrott och hälsa - mellan tradition och förnyelse 289 Från GIH-dominans till en mångfald av utbildningar 290 Akademisering: framväxten av idrottsvetenskap 294 Utvecklingsbehov inom lärarutbildning i idrott och hälsa 297 Kapitel 12. Framtiden 304 Idrott och hälsa som introduktion och lärande i rörelsekulturer 308 Undervisning i rörelsekulturer 310 Utvecklingsbehov 315 Idrott och hälsa i morgon 319 Referenser 321 Register 331