Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Att förebygga mobbning i skolan
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Liber, Stockholm : 2014 (Kina)
Edition Statement
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
ISBN
Waiting
*00005156cam 12201369 a 4500
*00152219
*00520160224131806.0
*008131220s2014 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a9789147105830
*035 $a(BOKR)9789147105830
*035 $a(SE-LIBR)14880694$x14880694
*08204$a371.58$223/swe
*084 $aEaaf$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEllmin, Roger,$d1942-2014.$0185013
*24510$aAtt förebygga mobbning i skolan /$cRoger Ellmin
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2014$e(Kina)
*300 $a251 s. ;$c21 cm
*592 $aClip2MM$b2016-05-02
*650 7$aMobbning $xprevention$2sao
*650 7$aSkolan$2sao$0165648
*650 0$aEducation$0(DLC)sh 85040989
*653 $aMobbning
*653 $aSkolan
*8528 $5Gih$bGih$hEaa Ellmin
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 9 Inledning 11 Introduktion, översikt och kunskapsläge 1 Skolan i samhället och samhället i skolan 16 2 Några undersökningsresultat från cirka år 2000 och framåt 23 Vilka insatser eller program har då bevisad effekt? 27 Sammanfattande slutsatser av det nuvarande kunskapsläget 27 3 Nya plattformar, nya problem och nya åtgärder 30 Den digitala världen, skolans värld och elevens värld 30 Nätets solsida och skuggsida 31 Väckarklocka, protest och upplopp 33 4 Tidslinjen - perspektiv på forskning, utgångspunkter och slutsatser 36 Fem läroplaner - fem perspektiv 38 Lärarkandidaters konfliktfrågor och erfarna kollegers svar 41 Forskning och undersökningar 44 Från konflikter till mobbning 44 Forskningsläget kring mobbning - sammanfattning 47 Mobbningens omfattning 47 Mobbningens orsaker 48 Mobbningens konsekvenser 49 Framgångsrika åtgärder 49 Mobbningsfrågan i förändring 51 Mobbning och konflikter - åtskillnad och sammankoppling 53 5 Tidsperspektiv - lagar, förhållningssätt och juridik 54 Juristernas kamp och juridiska etiketter 54 Den viktiga frågan 56 Bästa tillgängliga kunskap 57 Obalans mellan lagar och kompetensutveckling 58 Gamla spår och nya vägar 59 Nya lagar och ett rättvetenskapligt perspektiv 60 Diskriminering - trakasserier och kränkande behandling 61 Skollag och diskrimineringslag - tolkning och tillämpning 62 Ny kurs - skolans egen utvecklingskraft 63 De viktigaste aktörerna i samspelet i skolan 6 Individen själv - att bygga upp självkänsla, självbild och identitet 66 Individen och självet 66 Självkännedom - "jag är jag" 69 Självförtroende - "jag kan" 70 Självtillit - "jag vågar försöka" 71 Självkänsla - "jag accepterar mig själv som jag är" 71 Självkänsla och inlärd hjälplöshet 72 Optimistisk eller pessimistisk förklaringsstil 73 Självbild - "min syn på mig själv" 74 Identitet som lärande individ 75 KASAM - en teoretisk och praktisk referensram 77 En hälsosam skola 78 Lärande och reflektion 80 Skolmyndigheterna och reflektionens betydelse 83 7 Jag och andra - det sociala samspelet 86 Det sociala samspelet och lärandet 86 Kommunikation 89 Gruppklimat 90 Gruppens två funktioner 91 Social kompetens 94 Klasstorlek, samspel och lärande 95 Kommunikation i klassen 97 Stödjande eller försvarspräglat klimat 99 Samarbete och samarbetskulturer 101 Samarbetsinriktat lärandet 102 8 Skolan och läraren 106 Lärarens förhållningssätt och arbetssätt 106 Den goda och den onda spiralen - tillfredsställelsen och påfrestningen 107 Yrkesmässigt "myndig" 109 Bedömning och värdering 111 Betydelsen av feedback - återkoppling på lärandet 114 Skola, begåvning och betyg 120 Elever som inte klarar betygen 124 På väg mot en individualiserad undervisning 127 Lärstrategier 128 Lärstilar 129 Lära att lära 130 9 Skolledarrollen - ledning och organisation 131 Skolledaren och organisationen 131 Skolutveckling har många ansikten 133 Har centralstyrningen någon effekt? 134 Vem styr skolans pedagogik? 135 Lyssna på vad lärarna vill 136 Rektors betydelse för skola, lärare och elevers lärande 137 Mot ökad kvalitet 138 Kvalitetsarbete i skolan - en kort historik 138 Vad har studien visat? 140 Hur ser olika intressenter på kvalitet och kvalitetsarbete? 141 De lättare och de svårare frågorna 142 Ledare på tre nivåer - vision, färdigheter och praktik 143 Ledningsnivåer 143 Rollmodell och viktiga parallellprocesser 145 Gamla spår och nya vägar 146 Satsa gemensamt - inte ensamt 147 Hela-skolan-ansats 148 Det förebyggande arbetet på tre nivåer 149 10 Skolan, föräldrarna och samhället i stort 155 Det viktiga valet och samarbetet 155 De svåra valen 159 Skolor att lita på 160 Förtroende och misstroende 162 Skolans värdegrund, uppdrag och möjligheter 11 Skolans värdegrund och uppdrag 166 Lärandet som uppdraget 167 Fritidshemmens viktiga roll 167 Konfliktkännedom och konflikthanteringsförmåga 169 Överspridning och pålagring 170 Den lärande organisationen 171 12 Att skapa en trygg och utvecklande skolmiljö 174 Förstå, förklara, förändra 174 Evidensbaserad verksamhet - vad är det 175 Skolans fysiska miljö 176 Den psykosociala miljön 177 Dialogens två dimensioner 178 Stor potential i dialogen och den skapande förmågan 179 Dialog- och designmodellen i skolan 179 Klassrumsnivån - förstå, förklara och förändra 182 13 Den goda skolan och det goda lärandet 183 Lös problemet innan det blir för stort 184 Att välja de rätta drivkrafterna 185 Att klara ut oklarheter 187 Hälsa och lärande - några viktiga utgångspunkter 188 Perspektiv på hälsa och hälsobefrämjande arbete 189 Tidsperspektiv på den hälsosamma skolan 191 Från elevvård till elevhälsa 192 Från riskfaktorer till friskfaktorer 194 Elevhälsans uppdrag 194 Hinder för ett hälsosamt lärande 195 Krav-kontroll-stöd 196 LITA-skolor 197 Arbete för bättre hälsa och lärande 197 Det förebyggande arbetet 198 14 Sammanfattning och en vidgad ansats 200 Faktorer som påverkar tryggheten, lärandet och lärandeprocesserna i skolan 201 Individen själv - individuella faktorer 203 Relationer och det sociala samspelet 205 Skolarbetet som sådant - innehållet 207 Ledningsformer - hur rektor leder och styr 211 Den inre och den yttre skolmiljön 213 Förhållanden utanför skolan - familjen och närsamhället 214 Framgångsvägen för LITA-skolor 216 Nuet och framtiden 15 Då, nu och framtiden 220 Fler tar strid 221 Tysthetskultur eller feghetskultur 222 Osäkerhet, tvekan och rädsla 223 Kränknings- och anmälningskultur 223 Dialogbaserad kommunikation 226 Dialogen som framgångsvägen 227 Trygghet, kunskaper och färdigheter 230 Skolan som en trygg hamn 231 Vad är kvalitet? 233 Konstruktiv konflikthanteringsförmåga 234 Konstruktiva konflikter 235 Destruktiva konflikter 235 Konflikthantering i skolan 236 Vuxna i skolan som rollmodeller 237 Referenser 240