Location
Title Statement Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Liber, Stockholm : 2016 (Kina)
Edition Statement
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
Added Entry - Personal Name
ISBN
Waiting
*00001918cam 12200481 a 4500
*00152068
*00520160217081609.0
*008151124s2016 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a9789147111947
*035 $a(BOKR)9789147111947
*035 $a(SE-LIBR)18708724$x18708724
*08204$a370.711$223/swe
*084 $aEp.04$2kssb/8 (machine generated)
*24500$aSpecialpedagogik - i, om, för och med praktiken /$cAnna-lena Eriksson, Karin Forslund Frykedal, Marcus Samuelsson (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2016$e(Kina)
*300 $a199 s. ;$c21 cm
*592 $aClip2MM$b2016-02-18
*650 7$aPedagogik$xmetodik$2sao
*650 7$aSpecialundervisning$2sao$0163873
*650 0$aSpecial education
*65365$aSpecialpedagogik
*653 $aSpecialundervisning
*653 $aFunktionsnedsättning
*653 $aSkolan
*653 $aFunktionshinder
*653 $aBarn med särskilda behov
*7001 $aEriksson-Gustavsson, Anna-Lena,$d1949-$4edt$051986
*7001 $aForslund Frykedal, Karin,$d1961-$4edt$053847
*7001 $aSamuelsson, Marcus,$d1967-$4edt$0303548
*8528 $5Gih$bGih$hEu Specialpedagogik
*9001s$6700$aGustavsson, Anna-Lena Eriksson-,$d1949-$uEriksson-Gustavsson, Anna-Lena,$d1949-
*9001s$6700$aFrykedal, Karin Forslund,$d1961-$uForslund Frykedal, Karin,$d1961-
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Introduktion 6 I praktiken, om praktiken, för praktiken och med praktiken 7 Styrdokument 8 Lärarutbildning 9 Identifiera, samverka och hantera 9 1. Perspektiv på specialpedagogisk verksamhet 13 Henrik Lindqvist & Li Holmström Wirf Roller ur ett specialpedagogiskt perspektiv 13 Specialpedagogisk verksamhet i praktiken 16 Specialpedagogiska implikationer 18 2. Samarbetslärande och elevsamarbete 20 Karin Forslund Frykedal Teorin om ömsesidigt beroende 22 Effekter på elevers måluppfyllelse vid samarbetslärande 24 Planera och hantera samarbetslärande 26 Utmaningar med samarbetslärande som arbetsmetod 27 Samarbetslärande i klassrummet 28 Utveckla samarbetslärande med stöd av teori och forskning 33 3. Förskolan - en inkluderande arena för alla barn 36 Maria Simonsson En förskola för alla barn 37 Den normerande blicken 39 Omsorg, lärande och utveckling 39 Översikt av den specialpedagogiska forskningen med fokus på förskolans verksamhet 41 Forskningsöversikt av det specialpedagogiska fältet 42 Förskolan som arena 43 Den "granskande blicken" på barnet 45 Kategoriseringar 46 Barns aktörsskap 47 Avslutande kommentarer 48 4. Matematiksvårigheter i åtgärdsprogram - skolornas intentioner med elever i behov av särskilt stöd 51 Joakim Samuelsson och Jonas Hallström Matematikdidaktikens VAD- och HUR-fråga 53 Vad ska läras I matematik? 53 Hur ska matematiken läras? 55 Studiens forskningsdesign 5? Vad behöver eleverna stöd med? 58 Hur ska eleverna stödjas? 64 Olika intentioner i åtgärdsprogrammen 69 Avslutande reflektioner 70 5. Föräldrars anmälningar till Skolinspektionen 72 Ann-Marie Markström Relationen hem och skola 73 Skolinspektionen 74 Inspektionen som styrning och granskning 75 En studie av föräldrars anmälningar 77 Att anmäla - proceduren 78 Problemet 80 Argumentation och utkrävande av ansvar 83 Förväntningar 86 Diskussion och slutsatser 87 6. Utredning av samhällsomhändertagna ungas skolsituation 90 Susanne Severinsson Komplexa problem 90 Skyldighet att utreda och dokumentera 93 Teoretiska utgångspunkter 94 Nätverk av professionella aktörer 96 Samarbete med elever och föräldrar 98 Slutsatser 99 7. Mobbning och funktionsnedsättning 103 Robert Thornberg Forskning om mobbning och funktionsnedsättning 105 Mobbning och social hierarki 107 Mobbning och annorlundaskap 109 Inkludering-exkluderingoch sociala kategorier 113 Avslutande reflektioner 114 8. Specialpedagogisk identifikation och problematisering av ett simulerat klassrumsledarskap 116 Marcus Samuelsson Tillägna sig färdighet och förmåga att kartlägga och utreda 117 Kännetecken för ett gott klassrumsledarskap 119 Vad i simuleringen identifierade blivande speciallärare och specialpedagoger? 123 Hur problematiserade blivande speciallärare och specialpedagoger simuleringens innehåll? 128 Stimulerande diskussioner om ett simulerat klassrumsledarskap 133 9. Studenter med läs- och skrivsvårigheter inom lärarutbildningen - en högskolepedagogisk utmaning 135 Lotta Holme Lika villkor och möjligheter i högre utbildning 136 Vad säger forskningen om studenter med funktionsnedsättningar? 13? Livsberättelser som form för kvalitativa intervjuer 139 Studenternas berättelser 140 Erfaren heter från grundskola och gymnasium 141 Högre studier som utmaning 143 Strategier för lärande 146 Ett stort intresse för kunskap och lärande 147 En framtid i läraryrket 149 En högskolepedagogisk utmaning 150 10. Skriftspråkliga utmaningar i lärararbetet 154 Anna-Lena Eriksson Gustavsson Läraren och lärararbetet 155 Didaktikern - med fokus på elevens lärande 156 Utforma instruktioner 157 Hitta undervisningsmaterial 158 Skriva loggböcker 159 Eleven står i centrum - egna skriftspråkliga erfarenheter i bakgrunden 160 Skriftspråkliga stötestenar 162 Reflektioner över lärarens berättelse 163 Författarpresentationer 169 Referenser 172 Register 196