Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2014
Edition Statement
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
Added Entry - Personal Name
ISBN
Waiting
*00003996cam 12201105 a 4500
*00139366
*00520140312112519.0
*008140131s2014 sw a||| |00| 0 swe c
*020 $a9789144088464
*035 $a(BOKR)9789144088464
*035 $a(SE-LIBR)15144449$x15144449
*08204$a613.0433$223/swe
*084 $aVnaaa$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBerg Kelly, Kristina,$d1937-
*24510$aUngdomars hälsa /$cKristina Berg Kelly ; [illustrationer: André Högbom]
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2014
*300 $a239 s. :$bill. ;$c23 cm
*592 $aClip2MM$b2014-04-02
*650 2$aAdolescent
*650 2$aAdolescent Psychiatry.
*650 2$aAdolescent Psychology.
*650 2$aHealth
*650 2$aSexology
*650 7$aUngdomar$2sao$0160260
*650 7$aHälsa$2sao$0148362
*650 7$aUngdomspsykologi$2sao$0160285
*650 7$aPsykiatri$2sao$0157251
*650 7$aSexologi$2sao$0165077
*650 0$aYouth
*650 0$aAdolescent psychology
*650 0$aYouth$xPsychology
*650 0$aPsychiatry
*653 $aUngdomar
*653 $aHälsa
*653 $aFolkhälsa
*653 $aPsykisk ohälsa
*653 $aÄtstörningar
*653 $aADHD
*653 $aNeuropsykiatrisk funktionsnedsättning
*653 $aLivsstil
*653 $aMedicin
*7001 $aHögbom, André,$d1980-$4ill
*8528 $hVnaa Berg
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: I ett livsloppsperspektiv är ungdomsåren avgörande för individers hälsa. Kroppen förändras drastiskt, hjärnan byggs om och nya funktioner utvecklas och breda sociala nätverk blir avgörande för både livskvalitet och hälsa. Många av de livsstilsval som ungdomar gör bestäms inte av hur sjuk- och hälsovård fungerar utan av vilken chans de unga erbjuds att utvecklas väl i sin närmiljö, i sitt land och i den globala miljön. Ekonomisk fördelningspolitik, könsroller, den goda skolan, lagar och regler utgör några av de sociala determinanter som påverkar ungas hälsa. Denna boks innehåll speglar denna bakgrund. Men tonvikten ligger framför allt på hur vi i vården genom ett professionellt arbetssätt kan göra skillnad för våra patienter i det individuella mötet. I första hand riktar sig boken till läkare och sjuksköterskor som vidareutbildar sig inom pediatrik, skolhälsovård, allmänmedicin och inom folkhälsoområdet. Men även inom grundutbildningen erbjuder den fördjupning med tanke på att unga finns överallt i vården. För alla dem som redan har stor kunskap inom ungdomsmedicin kan boken erbjuda en teoretisk ram för den egna erfarenheten och tjäna som inspiration i det fortsatta arbetet. Till Ungdomars hälsa hör en digital version av boken med sammanfattningar, övningar och tester. Instruktioner för hur du kommer åt det digitala materialet finns på omslagets insida.
Författarpresentation 13 Övriga medverkande 13 Tack 15 Förord 17 KAPITEL 1 Det handlar om ungdomars hälsa 19 Sammanfattning 19 "Övergångsåldern" 19 En träningsperiod för vuxenlivet 20 Ungdomsmedicin är en åldersbaserad specialitet 21 Detta händer under ungdomsåren 22 Tre teoretiska hörnpelare: kropp, själ och socialt nätverk 23 Ungdomsmedicinarens praktiska kunskapsmassa 23 Så varför heter boken Ungdomars hälsa och inte "Ungdomsmedicin"? 24 Lästips 25 KAPITEL 2 Etik för ungdomsmedicinare 27 Sammanfattning 28 Etik handlar om svåra frågor 28 Den etiska analysen 30 Olika steg i en etisk analys 31 De etiska principerna 32 Lästips 34 KAPITEL 3 Kroppen 35 Sammanfattning 35 Vi är våra kroppar 36 Puberteten 37 Pubertetsstarten 38 Bedömningen av pubertetsförloppet 39 Avvikande pubertetsutveckling - för tidig eller för sen 42 Längdtillväxt 42 Pubertetsspurten 44 Behandling av befarad överlängd 45 Förändrad kroppssammansättning 45 Ändrad endokrinologi och metabolism 47 Lästips 48 KAPITEL 4 Hjärnan 49 Sammanfattning 50 Vår senaste kunskap om hjärnans mognad 50 Kort beskrivning av vad vi nu vet 51 Att skydda sin hjärna 54 Lästips 55 KAPITEL 5 Bio-psykosocial utveckling 57 Sammanfattning 57 Ungdomsårens psykosociala uppgifter 57 De psykologiska förändringarna 58 Praktiska kompetenser som bör förvärvas under ungdomsåren 59 Att klara sig själv rent praktiskt 59 Omdefinierade roller mellan unga och föräldrar 60 Att finna alternativa stöd 60 Självkännedom och identitetsutveckling 61 Sexualiteten är viktig i vuxenblivandet 61 Den sociala hjärnan 62 Det bio-psykosociala utvecklingsschemat 63 Tidig adolescens 64 Mellanadolescens 65 Senadolescens 66 Genus och HBTQ och ungas identitetsarbete 67 Lästips 69 KAPITEL 6 Tonårsföräldrarna 73 Sammanfattning 73 Ett förslag på en föräldrastil 74 Vårdgivarna och föräldrarna 76 Lästips 78 KAPITEL 7 Ungdomssexologi 79 PIA JAKOBSSON KRUSE & HANS CARLBERG Sammanfattning 79 Sexualitet enligt WHO 80 Sexuell debut 80 Kärleksideologin 81 HBTQ 81 HBTQ-personers hälsa 81 Sexuellt risktagande 82 Internet 82 Övergrepp och tvång 83 Särskilt riskutsatta grupper 84 Sexuellt våld 84 Hedersrelaterat våld 85 Medicinska problem relaterade till ungas sexualitet 86 Samlagssmärtor 86 Oönskade graviditeter 87 Menstruationsproblem 89 Sexuellt överförda infektioner, STI 91 Myter om mödomshinnan 95 Förslag för samtal med pojkar och unga män om sex 95 Preventivmedel 100 Vem tar ansvar för sex- och samlevnadsundervisningen? 101 Hur skall vi göra? 101 Lästips 102 KAPITEL 8 Experimenterande, risktagande, problembeteenden samt alkohol, droger och tobak 105 Sammanfattning 105 När blir experimenterande, utforskande och risktagande ett problembeteende? 106 Förslag på definition 106 Att utreda problembeteenden hos individen 107 Allmänt om rökning, alkohol och droger 110 ANT och mortalitet 111 Fakta om ANT-användning 111 Tobak 111 Alkohol 113 Narkotika 114 Ungdomar om nätverkens roll för att förhindra tobaksrökning 115 Lästips 117 KAPITEL 9 Kroppsliga och psykosomatiska lidanden 121 Sammanfattning 121 Karakteristiskt för ungas kroppssymtom 121 Vanliga symtom under ungdomsåren 122 Handläggning av smärttillstånd med psykosomatiska inslag 123 Huvudvärk, återkommande 125 Buksmärtor, återkommande 126 Ryggont, återkommande 127 Bröstsmärtor 127 Trötthet 128 Sömnstörningar 129 Somatiskt präglade tillstånd 131 Pubertet och tillväxt: för tidig, för sen, för kort, för lång 131 Acne 131 Ortopediska åkommor 133 Bisarra symtom 134 Lästips 135 KAPITEL 10 Ung och kroniskt sjuk eller funktionsnedsatt 139 Sammanfattning 139 Epidemiologi 140 Hinder för en god tonårsutveckling vid kronisk sjukdom eller funktionshinder 140 Kropp, själ och socialt nätverk vid kronisk sjukdom eller funktionshinder 142 Kroppen 142 Själen 143 Det sociala nätverket 143 Sexualitet 144 Föräldrarollen vid kronisk sjukdom och funktionshinder 145 Vad kan sjukvården göra? 145 Överförandet av unga med kronisk sjukdom till vuxenvården 147 Lästips 149 KAPITEL 11 Psykisk ohälsa 151 Sammanfattning 152 Var får unga hjälp med psykisk ohälsa? 152 Försämring av ungas psykiska hälsa 153 Var uppmärksam! 155 Funktionsstörningar och psykisk ohälsa 155 Depression och självmordstankar 156 Utökad anamnes vid självmordstankar 157 Behandling vid misstänkt depression 157 Lästips 158 KAPITEL 12 Ätstörningar 159 INGRID HJALMERS Sammanfattning 159 Inledning 159 Diagnostiska kriterier för anorexia nervosa (AN) 160 Diagnostiska kriterier för bulimia nervosa (BN) 161 Diagnostiska kriterier för hetsätningsstörning 161 Ätstörning utan närmare specifikation (UNS) 161 Klinisk bild 162 Somatiska symtom 162 Differentialdiagnos 163 Anamnesteknik 163 Behandling 164 Lästips 166 KAPITEL 13 Unga med autismspektrumstörning (ASD) 169 SVENNY KOPP Sammanfattning 170 Diagnosen ASD 170 Kliniskt förlopp 171 Klinisk bild under ungdomsåren 171 Skolsituationen 172 Kamrater 172 Hemsituation 173 Intressen 173 Samsjuklighet 173 Bruk/missbruk av nikotin, alkohol och andra droger 173 Sex 174 Vad skall man fråga om när man misstänker ASD? 174 Att tänka på i kontakten med ungdomar med ASD 174 Lästips 176 KAPITEL 14 Unga med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) 177 SVENNY KOPP Sammanfattning 178 Diagnoskriterier 179 Neurobiologisk bakgrund 180 Kliniskt förlopp 180 Klinisk bild under ungdomsåren 181 Skola 182 Kamrater 182 Bruk av nikotin, alkohol och droger 183 Sex 183 Samsjuklighet 184 Tänkvärt om ADHD 184 Viktiga anamnesfrågor 185 Ämnen som bör belysas tillsammans med föräldrar och lärare 185 Lästips 187 KAPITEL 15 Folkhälsoarbete för ungdomsåren 189 Sammanfattning 189 Behövs särskilda folkhälsometoder för ungdomsåren? 190 Prevention i folkhälsoarbete 191 Hälsofrämjande folkhälsoarbete av politisk natur 193 PYD: Positive Youth Development 193 Vad är det som befrämjar PYD? 194 Elevhälsoteamens preventiva och hälsofrämjande arbete 195 Skolvägran och skolk 196 Exempel på hälsofrämjande insatser med PYD i fokus 197 PYD med hela kommunen i fokus 198 Skademinskande folkhälsometoder 200 Lästips 201 KAPITEL 16 Youth Friendly Health Service (YFHS) eller Adolescent Friendly Health Service (ÄFHS) 203 Sammanfattning 203 YFHS/AFHS 204 Lästips 206 KAPITEL 17 Om samtal med unga 207 Sammanfattning 207 Att tänka på - alltid 207 Samtalets olika beståndsdelar 209 Att beröra det medicinska problemet 210 Att fastställa patientens styrkor och svagheter (den salutogena anamnesen) 210 Att göra en psykosocial genomgång 211 Att fördjupa sig i problem 213 Att främja god egenvård (behandlingsverktyg) 215 Kronisk sjukdom och motivation 216 Lästips 219 KAPITEL 18 Läkarbesöket 221 Sammanfattning 221 Moment i läkarbesöket 222 En genomtänkt tidsbokning 222 Presentationen och ramen kring besöket 223 Om tystnadsplikten och rätten att samtala utan föräldrar 223 Genomgång av det medicinska problemet 224 Genomgång av hälsotillståndet i övrigt 224 Psykosocial screening 225 Kroppsundersökning med kommentarer 225 Diskussion om utredningar 225 Diskussion om behandling 226 Sammanfattning av besöket och förklaringar 226 Information till föräldrar eller medföljande 226 Återbesökstid 226 De svåra nybesöken 227 KAPITEL 19 Internationell utblick 229 Sammanfattning 229 Ungdomsårens "nya" folkhälsosjukdomar och social determinants of health (SDH) 230 Varför detta intresse? 230 Dödsorsaker under ungdomsåren 231 Livsloppsperspektivet 231 Lästips 235 Sakregister 237