Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Hälsokommunikation : en introduktion
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur AB, Lund : 2010
Edition Statement
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
ISBN
Waiting
*00001862cam 12200505 a 4500
*00136726
*00520101201090028.0
*008101025s2010 sw |||| |00| 0|swe
*020 $a978-91-44-05876-4
*035 $a(SE-LIBR)11957594$x11957594
*082 $a302.22$222
*084 $aVnaa$2kssb/8
*084 $aBs$2kssb/8
*1001 $aJarlbro, Gunilla,$d1953-
*24510$aHälsokommunikation :$ben introduktion /$cGunilla Jarlbro
*250 $a3., [omarb.] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur AB,$c2010
*300 $a152 s. ;$c23 cm
*592 $aClip2MM$b2010-12-03
*650 7$aHälsofrämjande arbete$2sao$0174353
*650 7$aFolkhälsa$2sao$0145366
*650 7$aPreventiv medicin $2sao$0146148
*650 0$aHealth promotion
*650 0$aMedicin e, Preventiv e
*653 $aFolkhälsa
*653 $aHälsofrämjande arbete
*653 $aHälsopromotion
*653 $aPreventiv medicin
*852 $hVnaa Jarlbro
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Denna omarbetade upplaga har likt de tidigare översatt forskningsfältet, planerad kommunikation i allmänhet och hälsokommunikation i synnerhet till en pragmatiskt uppsättning riktlinjer för informatörer och planerare inom hälsoområdet. Den största skillnaden mellan denna bok och den andra upplagan är dels att ett nytt kapitel har tillkommit, nämligen Internet som arena för det folkhälsoförebyggande arbetet, dels att innehållet är uppdaterat vad gäller aktuell forskning. Boken är lämplig för universitetsstudier i folkhälsovetenskap samt för studerande på olika medicinska utbildningar. Den är också av intresse för personer som i sin yrkesverksamhet behöver kunskaper om hur man via kommunikation kan främja hälsa och förebygga ohälsa.
Förord 5 KAPITEL 1 Inledning 7 Varför skulle hälsoupplysare behöva kunskaper i hälsokommunikation? 8 Bokens fortsatta disposition 10 KAPITEL 2 Att påverka hälsobeteende med kommunikation - några perspektiv 13 Vad är en kampanj och vad skiljer den från övrig kommunikationsverksamhet? 18 Vad kännetecknar en lyckad kampanj? 20 Varför misslyckas vissa kampanjer? 22 Är det meningsfullt med kampanjer överhuvudtaget? 26 Community Intervention - vad är det? 38 KAPITEL 3 Mål och målgrupper 45 Att sätta mål 45 Vad är en målgrupp? 49 Hur definierar man sin målgrupp? 50 Risk och riskperception 54 Mediernas betydelse för människors riskbedömningar 57 Vilka hälsorisker anser svenska folket vara farliga? 62 Sociodemografiska faktorer och riskbedömning 63 Hur analyserar man sin målgrupp? 66 KAPITEL 4 Sändare och budskap 73 Val av sändare 73 Vem kan man lita på? 77 Budskapets utformning 80 Varför gör de inte som vi säger? 83 Skrämselargumentering eller ... 86 Alla behöver inte samma typ av budskap 88 KAPITEL 5 Formativa undersökningar och medieval 91 Medieval 95 KAPITEL 6 Internet som arena för hälsoförebyggande arbete 101 KAPITEL 7 Mediernas roll i det folkhälsoförebyggande arbetet 107 Vad blir en nyhet och varför? 109 Alkoholfrågan i svensk press 111 Ungdomsfylleri 116 Missbrukande kvinnor 116 Trafiknykterhet 117 De osynliga männen 117 Lär känna din fiende eller lär dig förstå mediernas logik 119 KAPITEL 8 Att utvärdera kommunikationsinsatser 121 Att utvärdera - mot vad? 121 Processutvärderingar 122 Effektutvärderingar 127 KAPITEL 9 Cirkeln är sluten 135 Referenser 137 Sakregister 149