Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Bli en bättre coach och mentor
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Natur och kultur, Stockholm : 2008 (Falun : Scandbook)
Edition Statement
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
Additional Physical Form Entry Även utgiven elekroniskt 2008 Bli en bättre coach och mentor ISBN 9789127117280
ISBN
Waiting
*000 am
*00128370
*00520080505162051.0
*007
*008070803s2008 sw |||| |00| 0|swe
*020 $a978-91-27-08822-1 (inb.)$x978-91-27-08822-1
*035 $a(SE-LIBR)10506163$x10506163
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB
*084 $aQbfbc$2kssb/8
*1001 $aEgidius, Henry,$d1925-$0184603
*24510$aBli en bättre coach och mentor /$cHenry Egidius
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur och kultur,$c2008$e(Falun :$fScandbook)$y2008
*300 $a202 s.
*653 $aCoaching
*653 $aMentorskap
*653 $aLedarskap
*77608$iÄven utgiven elekroniskt$d2008$tBli en bättre coach och mentor$w10707210$z9789127117280
*841 $ax a$b0810014u 8 1001uu 0901128$e4$5Gih
*852 $bGih$hQb$5Gih
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
En bok om att vara coach och mentor. Här förklaras tankegångarna och teorierna bakom metoderna och deras roll för lärande och kompetensutveckling i dagens samhälle. Råd om hur man kan arbeta med coaching och mentorssamtal på ett mer systematiskt sätt. Även tänkt för den som vill utbilda sig till coach och mentor. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Presentation av boken och författaren - ett förord 11 Del I Bakgrund och definitioner 15 1. Tidsanda och samhällsförändring 17 Moderniteten 18 Från 1930-tal till postmodernitet 19 Human relations 19 Bli den du vill vara 21 Bli den du är 22 Människan i gruppen 23 Postmodernitet 24 Idrotten som förebild 25 Orden coach och mentor 26 Coaching och mentorssamtal i vår tids samhälle 27 Modemedveten? 28 Tidsmedveten? 29 Självmedveten - jagmedveten? 32 Omedveten? 33 2. Coaching och mentorssamtal, likheter och skillnader 35 Vad man gör eller hur man gör det 36 Handledning, instruktion och vägledning 36 Konsultation och konsultverksamhet 37 Coaching och mentorssamtal 37 Psykoterapi - något helt annat 38 Samspel och dialektik 38 Sokratisk metod 41 Coaching och mentorssamtal som relation 41 Handledare, coacher, mentorer, chefer 45 Skilj mellan uppgift eller roll och metod 46 Coaching och mentorssamtal, försök till definitioner 48 3. Coaching och mentorssamtal i en lärande organisation 50 Från regelstyrning till målstyrning 50 Från målstyrning till processinriktning 52 Företag och individer som lär sig 53 Del II Kompetens för coaching och mentorssamtal 59 4. Kärnkunskap och kärnkompetens för coaching och mentorssamtal 61 Kunskap och kompetens - definitioner och reflektioner 61 Kärnkunskap och kärnkompetens 64 Övergripande kunskapsområden 65 Övergripande kompetens för coaching och mentorssamtal 66 Speciell kompetens (inklusive speciella färdigheter och stadigvarande beteenden) 67 Intresse och engagemang 68 Behovet av checklistor 69 Tyst kunnande och tyst kunskap 70 5. Kunskaps- och kompetensutveckling 72 KKE-modellen för coaching 73 SAIT-modellen i uppdrag som mentor 76 Nivåer i personlig utveckling och kompetensutveckling 77 När områden för viss kompetens ändras eller försvinner 80 Formell och reell kompetens 81 6. Att åta sig att vara coach eller mentor 84 Rollen som coach eller mentor 84 Handlingsplan 86 Mållinje och ribba 86 Kompetensområde, uppgiftstyper 87 Tidsplanering 88 Att upprätta en relation för coaching och mentorssamtal 88 Olika inriktning på coaching och mentorssamtal 89 Mentorssamtal 91 Etik för coaching och mentorssamtal 95 Överenskommelse och kontrakt 97 7. Kommunikativ kompetens 100 Kommunikationsteori på i9oo-talet 101 Kommunikationens syfte 102 Kommunikation och relation 103 Tal och skrift som handlingar 104 Kommunikativ kompetens 105 Kommunikativ rationalitet 106 Känslornas och behovens roll i kommunikation 107 Känslornas centrala roll 107 Sociokulturellt perspektiv på kommunikation 109 Metakommunikation - avsiktlig och oavsiktlig 112 Fenomenologiskt synsätt 113 Kommunikation på högsta nivå 114 8. Strategier och speciella metoder 117 Strategier 117 KKE-modellen 117 Från KKE till GROW och tillbaka igen 118 CM, casemetoden 120 Frågeteknik 123 Svarsteknik 125 SWOT 128 Djupanalys av sätt att uppfatta, tänka och resonera 128 Grundantaganden 129 Ord som förleder - den språkliga vändningen 129 Förhållningssätt som i coaching blir till metoder 131 Bekräftelse 131 Externalisering 133 Internalisering 133 Visualisering 133 Experiment med egna reaktioner och handlingsmönster 134 Del III Kvalitetssäkring och utbildning 139 9. Journalföring och sekretess 141 Journal - dagbok 141 Sekretess 141 Innehåll 142 Rubriker 142 Tillgång till journalen 143 10. Kvalitetsarbete och utvärdering 144 SWOT som modell att använda i kvalitetsarbete och utvärdering 144 Resultatutvärdering 145 Syftes- och målbaserad utvärdering 145 Processutvärdering 147 11. Forskning om och genom coaching och mentorssamtal 148 Coaching som en ledningsfilosofi 149 Metoder 149 Resultat av undersökningen 152 Att bedriva FoU med coaching och mentorssamtal 153 Coacher och mentorer som forskningshandledare 155 12. Utbildning i coaching och mentorssamtal 157 Nivåer av kompetens i coaching och mentorssamtal 157 Coaching som område för kompetensutveckling 159 Att utveckla kompetens ifråga om mentorssamtal 160 Uppläggning av en coach- och mentorsutbildning 161 Certifiering 164 Portföljmetoden 165 Kunskaps- och kompetensutveckling i coaching och mentorssamtal, portföljdel 1 168 Exempel på hur portföljdel i kan användas i ett konkret fall för en periodplanering som omfattar följande delområden 174 Tabell för portföljdel 2 kan ha följande utformning 176 Ett konkret exempel på utbildningsplanering 178 Kvalitetssäkring och utvärdering 180 Ackreditering hos EMCC 180 Kriterier för tre kravnivåer 182 Förslag till kriterier för certifiering som coach och mentor 184 Lösningar på uppgifterna 189 Litteratur 195 Register 197