Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Ansvar - hur lätt är det? : om ansvar, flexibilitet och valfrihet i en föränderlig skola
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2007
Edition Statement
Physical Description
Index Term - Uncontrolled
ISBN
Waiting
*000 am
*00126153
*00520070904093720.0
*007
*008070220s2007 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-04605-1$x978-91-44-04605-1
*035 $a(SE-LIBR)10353202$x10353202
*084 $aEm-c.02$2kssb/8
*1001 $aDovemark, Marianne,$d1952-
*24510$aAnsvar - hur lätt är det? :$bom ansvar, flexibilitet och valfrihet i en föränderlig skola /$cMarianne Dovemark
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007$y2007
*300 $a198 s.
*653 $aSkolutveckling
*653 $aAnsvar
*653 $aSkolan
*653 $aLärare
*653 $aElever
*653 $aSocialpsykologi
*841 $ax a$b0709104u 8 1001uu 0901128$e4$5Gih
*852 $bGih$hEm$5Gih
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
MTM:s talboksannotation: Läroplanen Lpo 94 skriver mycket om begreppet ansvar, men vad står det för? Boken handlar om hur elever, lärare och skolledare möter och handskas med den ansvarsförskjutning som senare års decentralisering och utbildningsreformer medfört. Kraven förutsätter att elever kan och vill ta ansvar, vara flexibla och initiativrika. Förlagsinformation: Läroplanen Lpo 94 frossar i begreppet ansvar, men vad står det för? Den här boken handlar om hur elever, lärare och skolledare möter och handskas med den ansvarsförskjutning som senare års decentralisering och utbildningsreformer medfört. Kraven förutsätter att elever kan och vill ta ansvar, vara flexibla och initiativrika. I klassrummet innebär ansvarsförskjutningen ofta att elever ställs inför en mängd val som kan medföra konsekvenser som lärare ?kanske inte förväntat sig. När de organiserar verksamheter som erbjuder elever personliga val skapas en oreflekterad social reproduktion och selektion grundat på elevens kulturella och sociala kapital. Boken vänder sig till blivande lärare och lämpar sig väl inom lärarutbildningarnas allmänna utbildningsområde. Dessutom passar den som kursbok inom skolledareutbildning och för kompetensutveckling av verksamma lärare samt andra yrkesgrupper med intresse för relationen mellan undervisningens organisation och elevers lärande.
Förord 5 Inledning 9 1 En omstrukturerad och decentraliserad skola 15 Förskjutning av läroplanens intentioner 19 Decentralisering och resultatansvar 20 Omstrukturering av skolan och dess verksamhetsområden 22 Ansvar, flexibilitet och valfrihet 23 Ansvar 23 Flexibilitet 28 Valfrihet 30 2 Valfrihetens dilemma 37 Valfrihet, flexibilitet och tomma klassrum 48 Nya skolan" ur elevens perspektiv 52 Utbildningens "sanna" värde 53 Lärandet - ett värde i sig eller för framtida arbete, karriär och liv 53 Skolans olika sociala projekt 55 Samarbete och det kollektiva ansvarstagandet 57 Olika perspektiv på skolan 59 Mellan här och nu och framtiden 61 Skolarbetet och hemmet 62 Ny elevroll och nya förväntningar på läraren 67 Arbeta självständigt 67 Ta initiativ 68 Arbeta hemma 70 Planera 72 Välja "rätt" 74 Ta ansvar 79 3 Lärarna om den "nya skolan" 85 Den flexibla inspirerande handledaren 87 Individualisera 88 Lära eleven ta ansvar 92 Arbeta med trygghet och ansvarstagande 95 Lära eleven att lära och välja 98 Öppna upp mot övriga samhället 100 Arbeta i arbetslag 101 Ansvarstagandets paradox 102 Om hur eleven lär 103 De paradoxala motsättningarna - resurserna styr 105 4 Skolledarna om den nya skolans mål, inriktning och intention 109 Ny skola - nya krav 111 Öppna skolan mot samhället 114 Skolan som en arena för trygghet och lust 118 Hinder för visionen om en "ny skola" 119 Skolan verkar differentierande 122 Krav på bedömning och betygsättning 123 Skolledarna om det nya lärandet 125 Den reflekterande eleven 128 Arbeta i arbetslag 129 Delegera ansvar 131 Lära eleverna välja 135 5 Valfrihet som aspekt på individualiserings-projektet 139 Valfrihetens många dimensioner 139 Det individuella valets fördelar 144 Lära sig bättre och få som man vill 145 Välja vem man arbetar tillsammans med 147 Gemensamt arbete - gemensamt ansvar? 148 Det kollektiva arbetets vinster 150 Värdet på det kollektiva arbetet kontra det individuella 152 6 Ansvar och valfrihet - verktyg för differentiering? 157 Den lokala kontexten 158 Skolreformer i den lokala organisationen 159 Ansvar, flexibilitet och valfrihet som diskursiv praktik 160 Ansvar, flexibilitet och valfrihet som social praktik 162 Utbildning som handelsvara för framtiden 165 Delaktighet och inflytande 167 Möjligheter i den "nya skolan"? 169 Motstånd finns 171 Mellan ideologi och praktik 173 Konklusioner 175 Referenser 179 Person- och sakregister 193