Location
Title Statement Skapande och kroppsbaserade komplementära terapier
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2004
Physical Description 225 s : ill. (vissa i färg)
Series Statement/Added entry--Title
Index Term - Uncontrolled
Added Entry - Personal Name
ISBN
Waiting
*000 am
*00121689
*00520050401110837.0
*007
*008041102s2004 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a91-44-03443-1$x91-44-03443-1
*035 $a(SE-LIBR)9682648$x9682648
*084 $aVlbdb$2kssb/7
*24510$aSkapande och kroppsbaserade komplementära terapier /$cBirgitta Englund (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2004$y2004
*300 $a225 s :$bill. (vissa i färg)
*440 0$aVårdlitt ;$v63,$x1651-8748
*653 $aMusikterapi
*653 $aTerapimetoder
*653 $aKonstterapi
*653 $aDansterapi
*7001 $aEnglund, Birgitta,$d1954-$4edt
*841 $ax a$b0501124u 8 1001uu 0901128$e4$5Gih
*852 $bIh$hVl$5Ih
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Syftet med boken är att ge en grundläggande orientering i hur rörelse, dans, musik, måleri och litteratur kan användas i prevention, vård och rehabilitering. Hälsa är ett dynamiskt samspel mellan fysiska, psykiska, emotionella och andliga aspekter i människan. Hälsa har att göra med helhet och skapande processer kan användas som medel för att uppleva sig själv hel och hållen. I boken presenteras olika metoder som kan mobilisera självläkande krafter, som stärker identitet och copingförmåga, och som hjälper människor att finna sammanhang och mening.I boken presenteras basal kroppskännedom, en metod som hjälper människor att återknyta kontakten med sig själva och hitta kroppens egen visdom. I dansterapi och praktisk affektskola arbetar man med att uppleva, uttrycka, sortera och sätta ord på känslor. I musikterapi utgör musiklyssnandets avslappnande och ångestreducerande effekter en viktig grund. Funktionsinriktad Musikterapi (FMT) utgår ifrån sinnenas och kroppens samspel. Bildarbete och bildterapi möjliggör uttryck, bearbetning och integration av svåra upplevelser. Biblioterapin erbjuder såväl avledning som identifikation.Boken vänder sig till studerande och till alla som arbetar med hälso-aspekter inom sjukvården, i socialt arbete, i preventiva och rehabiliterande verksamheter.VÅRDlitt-serien är en utveckling av den tidigare FoU-serien som Vårdförbundet initierat i syfte att stärka medlemmarna i den professionella yrkesutövningen.Syftet med serien är att:Stimulera till utveckling av läromedel och fackböckerGöra kunskapen tillgängligSynliggöra dess tillämpbarhetSprida angelägen kunskapMer information om våra böcker i FoU-serien och VÅRDlitt-serien finns på webbplatsen VÅRDlitt-serien.
Författarpresentation 7 Introduktion 11 1 Att ge kropp åt orden 25 Basal kroppskännedom - hälsa genom rörelse och vila Monica Mattsson I. Bakgrund 25 II. Hälsa genom rörelse och vila 30 III. Centrala begrepp i basal kroppskännedom 34 IV. Tillämpning - hur går det till? 43 V. Vem kan göra vad? 53 2 Känslans dans - praktisk affektskola 59 Elisabet Rosén I. Den praktiska affektskolans grunder 60 II. Dansens terapeutiska möjligheter 70 III. Affektskola i teori och praktik 73 IV. Exempel på tillämpning 77 V. Slutord 86 3 Kosmiskt tilltal 91 Om konsten och vikten av att ta ton i vården Karin Vigren I. Historisk tillbakablick 92 II. Musikens terapeutiska möjligheter 95 III. Riktlinjer för musikterapin 101 IV. Vetenskapliga studier som visar hur det kan gå till 103 V. Sammanfattning och avslutande reflektioner 107 4 Musikalisk samverkan utan ord 111 Funktionsinriktad musikterapi - FMT-metoden Ylva Eiderbrant I. Den teoretiska grunden 113 II. Rummet, redskapen och det praktiska arbetssättet 123 III. Bedömning och utvärdering 127 IV. Några inblickar i arbetet 130 V. Min egen upplevelse 133 5 Att skapa mening och identitet 137 Bildterapi som komplementär metod Birgitta Englund I. Bildterapins grunder 138 II. Bildskapandets terapeutiska möjligheter 144 III. Principer för bildterapin 154 IV. Bildterapi i somatisk vård 159 V. Utforskande bildövningar 167 6 Läkande uttryck 171 Bildarbete med cancersjuka barn och deras familjer Ellen Burvall I. Bakgrund 172 II. Bildarbetets terapeutiska möjligheter 176 III. Riktlinjer för bildarbetet 177 IV. Tillämpning 187 V. Tillsist 190 7 Läsningens läkande och utvecklande kraft 193 Litteratur i vård och omsorg Jenny Poncin I. Den teoretiska grunden 195 II. Mediets särdrag och möjligheter 197 III. Riktlinjer för biblioterapin 201 IV. Hur går man tillväga? 205 V. En läsupplevelse 209 Appendix 213 Utbildningar i kroppsbaserade och skapande komplementära metoder 213 Basal kroppskännedom 213 Dansterapeututbildning, 65 p 215 Musikterapeututbildning, 60 p 216 FMT-Terapeututbildning, 60 p 217 Magisterutbildning i bildterapi, 40 p 217 Utbildning i bildpsykoterapi 218 Biblioterapi 219 Sakregister 221