Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Mentorskap : att organisera skolans möte med nya lärare
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2003
Physical Description
General Note Även med tryckår: 2. tr., 2004
Index Term - Uncontrolled
Added Entry - Personal Name
ISBN
Waiting
*000 am
*00120212
*00520040227105925.0
*007
*008031003s2003 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a91-44-02419-3$x91-44-02419-3
*035 $a(SE-LIBR)9124061$x9124061
*084 $aEmia$2kssb/7
*1001 $aAili, Carola,$d1963-
*24500$aMentorskap :$batt organisera skolans möte med nya lärare /$cCarola Aili, Håkan Persson, Kerstin Persson
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2003$y2003
*300 $a200 s.
*500 $aÄven med tryckår: 2. tr., 2004
*653 $aMentorskap
*653 $aLärarrollen
*7001 $aPersson, Håkan,$d1956-
*7001 $aPersson, Kerstin,$d1951-
*841 $ax a$b0310304u 8 1001uu 0901128$e4$5Gih
*852 $bIh$hEmi$5Ih
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Författarna tar i denna bok ställning för lärarkårens möjligheter att vara expert på det egna arbetsområdet. De menar att ett mentorsystem inte bara är ett stöd för nyanställda utan också kan bidra till enskilda skolors utveckling. Bra mentorsystem kan bidra till att nyanställda anpassar sig till goda traditioner och arbetssätt men också till att lärarkollegiet anpassar sig till ny bra kunskap som nyanställda har med sig. Författarna utgår från att såväl anpassning och stabilitet som utveckling och förändring behövs i skolan. Boken tar avstamp i frågor som rör lärarkårens professionalisering. Att bygga upp ett mer genomgripande system för mottagande av nyanställda innebär att många av skolans anställda blir delaktiga i principiella diskussioner kring lärararbete och skolorganisation. Detta kan bidra till kunskapsutvecklingen inom hela kåren och en färdighet i att behandla kvalitets- och utvecklingsfrågor. Stort utrymme ges åt att beskriva lärararbetets karaktär och den nyanställdes situation. Författarna har själva arbetat med mentorsutbildning och mentorsystem och försökt göra detta med teoretisk medvetenhet. Utifrån dessa erfarenheter ges läsaren verktyg från interaktionistisk socialpsykologi och handlingsteori för att kunna handskas med lärararbete och mentorsystem. Rent praktiska frågor behandlas också i boken, t.ex. kommunikation i handledningssituationen, grupprocesser när nya medarbetare tillkommer, mentorsutbildning, mentorsbank, mentorshandledning och upplägg av&& introduktionsprogram. Boken är avsedd för lärare med uppdrag att vara mentorer, för nyanställda lärare samt för utvecklingsansvariga som arbetar med att bygga upp mentorsystem eller bedriver annat utvecklingsarbete. Boken är också tänkt att användas som kurslitteratur i utbildningar av mentorer.
Förord 5 1 Att ta emot nyanställda lärare 7 2 Att relatera mentorsystem till lärarkårens professionalisering 13 2.1 Mentorsystem för att öka kårens inflytande 14 3 Att förstå lärararbetets grundläggande karaktär 21 3.1 Lärararbetet som målrationellt och rutiniserat handlande 22 3.2 Lärare som frontlinjepersonal 26 3.3 Styrande och disciplinerande krafter 38 3.4 Arbetsstrategier och genvägar 41 4 Att förändra med ett handlingsteoretiskt perspektiv 43 4.1 Människors handlande 44 4.2 Använda handlingsteoretiska begrepp 52 4.3 Balansera mellan förändring och stabilitet 59 4.4 Förstå organisationers rationaliteter 62 5 Att vara nyanställd 69 5.1 Att vara någon, att vara den nye 69 5.2 Ny i en organisation 80 6 Att kommunicera som handling 87 6.1 Förstå kommunikationsprocesser 88 6.2 Fånga lärararbete via språket 91 7 Att kommunicera inom mentorskapet 99 7.1 Ta ansvar för samtalens kvaliteter 99 7.2 Kommunikation ur ett samtalsanalytiskt perspektiv 106 8 Att förstå grupprocesser när nya medarbetare stiger in 113 8.1 Förstå grupputveckling 113 8.2 Lotsa in adepten i olika grupperingar 118 8.3 Den nye och grupputvecklingen 121 9 Att bygga upp mentorsystem 127 9.1 Att organisera mentorsystem 128 9.2 Processbeskrivning 131 9.3 Introduktionskurs för nya lärare 144 9.4 Kulturkrockar och andra svårigheter 147 9.5 Mentorsbank och tillsättandet av mentorer 154 10 Att vara mentor 161 10.1 Erfarenheter av att vara mentor 161 10.2 Vara erfaren och vara ledare 165 11 Att balansera mellan anpassning och utveckling 171 11.1 Jantelagen - kravet på fullständig anpassning 172 11.2 Adeptens upplevelse av Jantelagen 174 11.3 Mentorns upplevelse av Jantelagen 175 12 Att integrera mentorsystem i skolutvecklingsarbetet 179 Referenser 183 Bilaga 1 Kursplan 189 Bilaga 2 Checklista gällande introduktion och mentorskap 193 Bilaga 3 Checklista för introduktion av nyanställd personal 195 Bilaga 4 Introduktionsplan för nyanställd personal 197 Bilaga 5 Introduktionskurs för nyanställda - kursplan 199