Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2003
Physical Description
General Note Även med tryckår: 2.-3. tr., 2003 ; 4. tr., 2004 ; 5. tr., 2005 ; 6.-7. tr., 2006 ; 8. tr., 2007
Index Term - Uncontrolled
Added Entry - Personal Name
ISBN 91-44-02115-1 978-91-44-02115-7 (8. tr.)
Waiting
*000 am
*00119719
*00520070329164821.0
*008030120s2003 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a91-44-02115-1$x91-44-02115-1
*020 $a978-91-44-02115-7 (8. tr.)$x978-91-44-02115-7
*035 $a(SE-LIBR)8843969$x8843969
*084 $aUh$2kssb/7
*084 $aEabuh$2kssb/7
*1001 $aSandell, Klas, $d1953-$0https://libris.kb.se/zw9cgqth0wfv0p2#it
*24510$aMiljödidaktik :$bnaturen, skolan och demokratin /$cKlas Sandell, Johan Öhman, Leif Östman ; [illustrationer: Margareta Lindman]
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2003$y2003
*300 $a214 s :$bill.
*500 $aÄven med tryckår: 2.-3. tr., 2003 ; 4. tr., 2004 ; 5. tr., 2005 ; 6.-7. tr., 2006 ; 8. tr., 2007
*653 $aMiljöfrågor
*653 $aMiljöundervisning
*653 $aSkolan
*7001 $aÖhman, Johan,$d1961-
*7001 $aÖstman, Leif,$d1959-
*7001 $aLindman, Margareta$4ill
*841 $ax a$b030225|| |||||001||| |000000$e1$5Gih
*852 $aIh$hEab Sandell
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Det här är en bok om hållbar utveckling, en utveckling som fokuserar mer på etik, samhälle och utvecklingsperspektiv än på kemiska formler, tekniska lösningar och artkunskap. Det här är också en bok om miljödidaktik, en didaktik som mer handlar om betydelsen av medvetna didaktiska val och valens konsekvenser än om kompostering och sopsortering. Boken ger förutsättningar för att mer medvetet kunna hantera och utveckla några av vår tids centrala pedagogiska ödesfrågor det senmoderna samhällets natursyn, människosyn och framtidssyn. Sammantaget är detta en bok om hållbar utveckling som ett integrerande och utvecklande perspektiv inom allt lärande. Det vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare på alla stadier från förskola till gymnasium men också till andra pedagoger, t.ex. inom fritids- och föreningsverksamhet.
Förord 7 Inledning: Miljödidaktik och miljödidaktisk kompetens 9 Didaktik - en första precisering 10 Miljödidaktisk kompetens 11 Bokens uppläggning 14 Läsanvisning 17 Del I Miljöhistorisk och humanekologisk bakgrund 1 Den långa historien - från stenåldersjägare till fritidsjägare 21 Är människan ett djur? 21 Geologisk tid, evolutionär tid, mänsklig tid 22 Jägar-samlartiden 24 Människan som jordbrukare 26 Industrisamhällets framväxt 27 Det postindustriella samhällets gryning? 29 Var ligger naturen och vad är ett miljöproblem? 30 Från muskelkraft till fossilkraft till ... 34 2 Den korta historien - industrialism och miljöengagemang 39 "Behärska genom att förstå" 39 Naturskydd och nationallandskap 41 Naturvård och rekreation 43 Miljövård och rekordår 44 Kritiska alternativ 45 Hållbar utveckling 47 Reservat och mångbruk 50 Globalisering 51 3 Hållbar utveckling - hållbar för vem? 55 Social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet 55 Från lokalt och koncentrerat till globalt och diffust 57 Från industrins utsläpp till industrins produktion 58 Miljöproblemen som export- och importvara 59 Från statlig reglering till lokal planering, övernationella avtal och marknadslösningar 61 Miljöengagemanget: från ord till ...? 63 Alltmer en fråga om förhållningssätt och etik 64 "Ur-väggen-samhället" 65 "Dörrar i ur-väggen-samhället" 66 Ödmjukhetens möjlighet? 67 Del II Perspektiv på dagens miljöproblem 4 Miljöproblem som ekologisk fråga 73 Vad är en sjö? 73 Dagens ekologi - två huvudperspektiv 74 Populationsekologi 75 Systemekologi 76 Förändring och stabilitet 78 Naturlig förändring och mänsklig påverkan 81 Ekologi och samhällsutveckling 83 5 Miljöproblem som värdefråga 87 En konflikt mellan värden 87 Etik och moral 88 Miljömoral och miljöetik 89 Miljöetiska riktningar 91 Antropocentrisk miljöetik 91 Icke-antropocentrisk miljöetik 96 Sammanfattning 103 6 Miljöproblem som politisk fråga 109 Det moderna projektet 110 Det senmoderna samhället 112 Postmoderna utmaningar 118 Sammanfattning: Miljöproblemen som en politisk fråga 123 Del III Miljöproblematiken i ett lärandeperspektiv 7 Miljöundervisningens traditioner 129 Vad är den "rätta" miljöundervisningen? 129 Miljöundervisningstraditioner i skolan 132 Miljöundervisningstraditionernas karaktärer 134 Att värdera alternativen 141 8 Lärande och socialisation - kunskap och miljömoraliska förhållningssätt 145 Lärandeprocessen 146 Lärande av kunskap och världsbild sker samtidigt 149 Lärande inbegriper ett miljömoraliskt förhållningssätt 152 Vägar till miljöetisk reflektion 154 Vad inbegrips i miljöetisk reflektion? 157 Didaktiska reflektioner och verktyg 159 9 Miljöundervisning i ett demokratiperspektiv 163 Miljöutbildning är politisk 165 Demokrati i undervisningen 167 Debatten kring Hållbar utveckling 171 Sammanfattning: En didaktisk målrealiseringsmodell 173 Avslutning: Miljödidaktisk kunskap 177 Att bygga upp miljödidaktisk kunskap 178 Miljödidaktisk kunskap: Ett sammandrag 179 Bilaga 1 Miljö i skola, lärarutbildning och fortbildning - idag och i morgon 187 Miljödidaktisk kompetens 187 Miljöundervisningen i dag och i morgon 188 Lärarutbildning 192 Fortbildning 193 Styrdokument och andra stöd 195 Bilaga 2 En kartbild över dagens nationella och internationella miljödidaktiska forskning 197 Den svenska didaktikens framväxt: En historisk tillbakablick 197 Miljödidaktisk forskning 198 Den miljödidaktiska forskningens traditioner 199 Den miljödidaktiska forskningens resultat 204 Bilaga 3 Länkar till kunskaper och beprövad erfarenhet 209 Gränssnittet mot beprövad erfarenhet 209 Övergripande portaler 210 Förenings- och organisationslista 212 Bokens författare 213